Connect with us

Marketing

Vyvinul NadAuto NadČlověk z Německa?

Nejenom letošní volby přinesly řadu velkých reklamních bizarností. Jihokorejská automobilka Hyundai zjevně naskočila na stejnou vlnu se svým německým NadAutem.

Společnost Hyundai Motor Czech uvedla v září letošního roku svoji celoplošnou kampaň představující nový model vozu i30 kombi, konkrétně jeho limitovanou edici „s bohatou výbavou“, za pořizovací cenu od 299.990 Kč. Kampaň komunikovaná prostřednictvím TV spotu, onlinu, printu a outdoorové reklamy nesoucí se v duchu již zmíněného sloganu „Vyvinuto v Německu, vyrobeno v Česku. Hyundai i30. NadAuto.“, vyvolává palčivé diskuze napříč internetem o reklamní etice a jejích hranicích.

Podstatou této, řekněme lehce kontroverzní kampaně, je důraz na vývoj vozu i30 v Německu a jeho výrobu v České republice s odkazem na proslulou německou kvalitu, přičemž diskutovaná kontroverze vychází především z označení NadAuto. Termín NadAuto může být snadno spojován s  nietzscheovskou filosofií o Übermensch (nadčlověku) a jejím pozdějším využitím německými nacionalisty ve 20. století. Asociace těchto dvou pojmů je v případě dané kampaně více než zjevná, a to zejména z důvodu zmíněného důrazu na vývoj vozidla právě v Německu. Posuďte sami.

ARVE Error: need id and provider

Zanedlouho poté, co byla 19. září 2014 kampaň spuštěna na sociálních sítích, se na Facebooku objevily rozhořčené komentáře veřejnosti odsuzující využití referencí na nacionální socialismus.

Snímek 1

Snímek 2

Snímek 3

Ani na Twitteru se v případě automobilky Hyundai uživatelé netajili svými názory, komentáře zde však měly spíše ironický charakter, který těžil právě z podstaty celé kampaně.

Snímek 4

 

Snímek 5

 

Snímek 6

A nejen na sociálních sítích, ale také na webových stránkách věnujícím se tématu 2. světové války kampaň dostála negativnímu ohlasu.

Snímek 7

 

Problematika etiky v reklamním průmyslu je často diskutovaným tématem, kterým se zabývají nejen právníci, Rada pro reklamu ale i samotní spotřebitelé. Tuto reklamní kampaň vnímáme jako neetickou. Zůstává však otázkou, zda kritizovanou kontroverzi cítí i samotní tvůrci. Byl to záměr, či pouze nešťastná volba pojmu?

 

Zdroje:

Náhledový snímek: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nový_Hyundai_ix35_ze_Slovenska_pro_Ukrajinu.jpg

Hyundai CZ. Facebook [online]. 2014 [cit. 2014-10-13]. Dostupné z: https://www.facebook.com/hyundaicz

Hyundai NadAuto. Twitter [online]. 2014 [cit. 2014-10-13]. Dostupné z: https://twitter.com/search?q=hyundai%20nadauto&src=typd

Jsem v šoku. HÁJKOVÁ, Laura. Český svaz bojovníků za svobodu [online]. 2014 [cit. 2014-10-13]. Dostupné z: http://www.zasvobodu.cz/news/jsem-v-soku/

Jak citovat tento článek?

KOŘANOVÁ, Adéla a ŠLEJHAROVÁ, Veronika. Vyvinul NadAuto NadČlověk z Německa? Markething [online]. 14. října 2014 [cit.2014-10-14]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: www.markething.cz/vyvinul-nadauto-nadclovek-z-nemecka.

Continue Reading

More in Marketing

To Top