Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Sexy roušky aneb marketing po asijsku

      19. 2. 2017
Sexy roušky aneb marketing po asijsku

Davy asijských turistů se valí ulicemi, ozbrojeny kvalitními foťáky a… zdravotními rouškami. Ty je však nechrání pouze před evropskými bacily, ale díky marketingu mají i spoustu dalších funkcí. Jakých? Pojďme společně nahlédnout pod tuto roušku tajemství.

Trocha historie

Kolébkou trendu nošení roušek je Japonsko. Vše odstartovalo roku 1918, kdy se začaly používat jako prevence proti španělské chřipce, která měla v Zemi vycházejícího slunce na svědomí něco mezi čtvrt až půl milionem obětí. A přestože samotné roušky zůstávají většinou i po sto letech na první pohled stejné, získaly za tu dobu řadu nových funkcí. I díky jejich marketingové prezentaci se jich tak v Japonsku vyrobí přes 4 miliardy ročně.

Sickness Masks

V Asii není nošení roušky ničím neobvyklým.

Ochrana imunity i identity

Roušky nejsou pro Asiaty pouhou ochranou proti onemocnění. Tamní etiketa velí, že když už člověk sám onemocní, měl by si roušku vzít aspoň proto, aby nenakazil ostatní, což je klasickou ukázkou asijské kolektivistické kultury, kde jsou na prvním místě zájmy společnosti. Kontrastem může být naše civilizace západní, kde je naopak kladen důraz na individualismus, takže na nás teď v zimním období všichni prskají o sto šest. Podle odborníků však lze jen těžko určit, nakolik je nošení roušky spolehlivou prevencí, protože většina informací o jejich účincích nepochází od nikoho jiného než společností, které je vyrábějí. Co ovšem popřít nelze, je účinnost roušek proti alergenům v pylové sezóně, což se právě v Japonsku, kde každý pátý obyvatel trpí alergií, rozhodně hodí. V Číně zase mají po většinu roku sezónu smogovou, a to už pak vůbec není radno vytáhnout bez roušky paty z domu. A v takovém Vietnamu, kde se každým větším městem prohání stejný počet motorek jako obyvatel, jsou roušky nezbytnou ochranou proti výfukovým plynům, prachu a dalším škodlivinám.

Zároveň ale roušky nosí také celebrity, které chtějí na veřejnosti skrýt svou identitu, a kromě bacilů, smogu či alergenů odradit i hordy šílících fanoušků. Tento způsob maskování identity je dokonce natolik efektivní, že se nejeden lupič rozhodne zvolit stejnou taktiku. Když totiž zdravotnickou roušku doplníte slunečními brýlemi, je vaše identifikace rázem takřka nemožná. I proto mají lidé s rouškami do mnoha obchodů vstup zakázán.

Zdravotnická rouška jako Amorův šíp

Při poznávání Asie člověk narazí na spoustu zajímavých kuriozit. Například v Japonsku patří mezi hlavní přednosti při navazování známosti malý obličej. Čím menší, tím víc sexy. Nehledě na kulturní rozdíly se tak dá říct, že i v Japonsku na velikosti záleží… Jedinci s příliš velkým obličejem však nemusí zoufat, protože ho nic nezmenší lépe než speciální randící rouška na jeho optické zužování, tzv. „date masuku“. To potvrzuje také průzkum z roku 2011, podle kterého nosilo roušku čistě jako módní doplněk až 30 % dotázaných žen.

Rouškový marketing

Skutečnost, že marketing v dnešní době najdeme téměř všude, se tak potvrzuje i v tomto případě. Kromě toho, že si můžete koupit roušky všelijakých tvarů či vůni, lze vybírat i z módních kolekcí pro různé společenské příležitosti – na domů, do práce, do školy, a když už máme tu plesovou sezónu, tak ano, i na ples. Správný král parketu tím pádem kromě kravaty či motýlka nesmí podcenit ani výběr roušky.

Masky pro každou příležitost

V Japonsku lze nosit roušku v každé situaci.

Obecně jsou cílovou skupinou rouškového módního průmyslu především ženy, ale v Japonsku, kde se úspěšně prodávají mj. i pánské rtěnky či podprsenky, nesmí chybět ani pánské kolekce roušek. Černá, tzv. „Black Mask“, je jistě ideálním dárkem pro každého teenagera či drsného motorkáře.

Black Mask

Pro tvrdé hochy je tu černá rouška.

V moderním marketingu je kladen důraz na přizpůsobování výrobků individuálním potřebám zákazníků, a i v případě roušek si přijdou na své zájemci se specifickými potřebami. Možné je pořídit roušku s krémem pro jemnou pokožku, roušku s vůní mentolu či roušku na odfiltrování pachů z MHD (užitečná jistě nejen v Japonsku). Nechybí ani speciální roušky zabraňující zamlžování brýlí, ke kterému dýcháním pod rouškou obvykle dochází.

Mentol Masks

Roušky s vůní mentolu člověku osvěží den a ještě odfiltrují zápach z úst.

Co říci závěrem

Fenomén kolem roušek ukazuje, že marketing má skutečně dlouhé prsty a dá se aplikovat téměř na cokoliv. Vůbec tak není na škodu občas pro inspiraci nahlédnout za hranice západní civilizace, protože i v takové Asii najdeme země neomezených možností. Japonsko jakožto země pánských podprsenek či módních roušek je toho důkazem. A co vy? Už máte roušku na příští schůzku?

Jak citovat tento článek?

PATÁK, David. Sexy roušky aneb marketing po asijsku. Adam ROMAŇÁK, editor. In: Markething [online],  2017. Dostupné z http://www.markething.cz/sexy-rousky-aneb-marketing-po-asijsku

Zdroje

http://kotaku.com/lets-talk-about-japan-and-sickness-masks-1740939773?utm_campaign=Socialflow_Kotaku_Facebook&utm_source=Kotaku_Facebook&utm_medium=Socialflow

http://www.tyden.cz/rubriky/zahranici/asie-a-oceanie/japonska-posedlost-zdravotni-rouska_117191.html

http://www.nippon.com/en/features/jg00084/

http://revue.idnes.cz/japonci-podlehli-novemu-trendu-podprsence-pro-muze-fhm-/zajimavosti.aspx?c=A090713_153234_zajimavosti_ved

Zdroje obrázků

Zdroj náhledového obrázku: https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/diqvif9caoelmipynzpo.gif

https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/1506949154737474374.jpg

https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/1506949155011673670.jpg

https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/fzvjxf2wmv92oemoihhb.png

https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/hrhffj7jnjkiimnf4fly.png

David Paták, Student třetího ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se o marketingovou propagaci České republiky a utváření její image doma i v zahraničí. Jako celoživotní lék na nudu zvolil samostudium japonštiny.