Connect with us

Komunikace

Sazka se vrací na trůn. Vsadíte se?

Nejcennější evropskou značkou je Louis Vuitton, v České republice vládne loterijní firma Sazka. Spory a tahanice kolem Sazky zamávaly s důvěrou přátel hazardu jen zlehka a sázkaři si opět užívají svůj adrenalinový koníček. Co stojí za úspěchem staronového sázkového obra a co stojí za jeho návratem na trůn?

Dobří holubi se vracejí

Sazka představuje v očích zákazníků tradiční, stabilní a dostupnou (chcete-li distribuční) značku. Nehledejme v tom žádnou vědu, zákazník – sázkař – zkrátka chce sázet. Pokud se naučil hrát jeden typ loterie, je zvyklý podávat svůj tiket na určitých terminálech, počká si, až krize kolem majetkových struktur skončí, a vrátí se do svého loterijního hnízda. A o ta „hnízda“ právě jde. Konkurenční loterie Tipsport a Fortuna zaujímají jen zhruba 7 procent trhu. Co víc, podle některých zdrojů terminály Fortuny pravděpodobně brzy zmizí z tabákového řetězce Valmont. Úspěšnost značek do značné míry závisí na úspěšné distribuci. Sazka znamená zjednodušení procesu nákupu pro spotřebitele – chci službu a služba je v trafice, kam chodím pro noviny. Sazka je všude.

Tradice vs. zlatý Jarda

Sazka je v očích sázkařů vnímána jako tradiční a konzistentní značka, která si drží svou základní charakteristiku už přes půl století. Doma mi bylo vysvětleno už jako malé, že Sazka podporuje český sport a trvalo nějakou dobu, než jsem pochopila, jak to doopravdy je. Ale zpátky ke krizi.  Na rozdíl od některých jiných značek, praktikujících při zakolísání až schizofrenní praktiky k přeměně image, Sazka nezpanikařila, neexperimentovala a během insolvence nepředvedla jízdu na splašené krávě. Nepřišla s novým ultralevným a zaručeným výherním slosováním, ani se neukázala s novou megalomanskou propagací. Pravda, z některých reklamních spotů s Jaromírem Jágrem zrovna tradice nedýchá, ba z nich skoro až „kape“ Amerika, ale nemusím být zrovna odborníkem na cílovou skupinu sázkařů, abych si dovedla představit, že právě tu „Ameriku“ cílová skupina chce zažít. Ale abych jen nechválila: i pro sázkaře musí mít Jarda jednu pihu na kráse.  V porovnání se staršími ze solidně natočených videospotů Sazky působí Jágr alias pizza boy vcelku násilně a strojeně, přičteme-li, že si své peníze vydělal svým přičiněním, nikoliv výhrou ve Sportce. Doufejme, že se značka nebude víc a víc profilovat nezvykle nově a křiklavě. I když vzhledem k mizivé konkurenci na trhu by věrní sázkaři své Mekce odpustili i tenhle cirkus. Nemají totiž moc na výběr.

Případ silné, konzistentní distribuční značky

Jakkoliv zlé jazyky odsuzovaly Sazku k zániku, smrt se nekonala. Po objasnění majetkových sporů nabyla značka opět atribut poctivosti, který je pro sázkaře klíčový. Jdu vsadit SVÉ peníze, chci, aby je měla v rukou poctivá firma. Potenciálním ohrožením do budoucna by tedy mohly být ponejvíce spekulace o odebrání licence, které se objevily již v minulosti. Pokud by k takovému problému došlo opakovaně, i věrní holubi se mohou naučit létat o něco dál na sousedův dvorek.

ZDROJE:

http://byznys.lidovky.cz/sazka-ovladla-trh-fortuna-tape-dz1-/firmy-trhy.asp?c=A120227_171106_firmy-trhy_apa

http://web-nlb.sazka.cz/LoterieAHry/docDetail.aspx?docid=19105365&doctype=ART

http://www.primymarketing.cz/detail/article///nejhodnotnejsi-evropskou-znackou-louis-vuittonv-cr-sazka/

 

Zuzana Kabelková, absolventka oboru Marketingová komunikace a PR, v současnosti studentka oboru Mediální studia taktéž na FSV UK.

Jak citovat tento článek?

KABELKOVÁ, Zuzana. Sazka se vrací na trůn. Vsadíte se? Markething [online]. [cit. 2012-03-04]. Dostupné z: http://www.markething.cz/sazka-se-vraci-na-trun-vsadite-se

 

 

 

Continue Reading

Spoluzakladatelka a členka dozorčí rady Markething.cz. Absolvovovala Marketingovou komunikaci a PR a studuje Mediální studia na FSV UK. Věnuje se B2B a interní komunikaci, zajímá se o marketing značek.

More in Komunikace

To Top