Connect with us

Z terénu

S Radimem Jančurou na Schodišti

Informační update 6. června 2012 – marketingová strategie a rozpočet skupiny Student Agency pro rok 2012 na konci článku.

V pondělí proběhl pilot plánovaného cyklu přednášek o lidské kreativitě pod názvem „Schodiště“, který pro vysokoškolské studenty organizují agentury Konektor a PR.Konektor. Smyslem přednášek by mělo být pod heslem „Jak jsme to vyřešili“ vystoupení hosta, který zúčastněným ukáže, jak kreativně vyřešil svůj problém z praxe. Prvním hostem byl Radim Jančura, známý bojovník proti korupci, Českým drahám a Miroslavu Kalouskovi, miláček médií a také zakladatel a majitel společnosti Student Agency. Během své přednášky nám poreferoval o tom, jakým způsobem se rozhodl přesvědčit zákazníky Český drah, aby začali jezdit s jeho RegioJetem.

Konektoři představili zajímavý přednáškový koncept, který dává studentům příležitost, aby se setkávali a diskutovali se špičkami v oboru. Martin Charvát, kreativní ředitel agentury Konektor, nám k tomu řekl následující: Měli jsme pocit, že podobný formát zde chybí. Zatímco například architekti a designéři mají svou Pecha Kucha Night, lidem z oblasti marketingu a byznysu vůbec takový lehčí přístup chybí. Jsou tu mnohé školy a mnohé kurzy zaměřené na podnikání, marketing a reklamu, ale chybí tu jednoduchý formát, který by obor podával s lehkostí a takříkajíc popularizačně.“

Že se přednášky nejmenují „Schodiště“ jen tak, se mohli účastníci přesvědčit poté, co byli usazeni na polštářky na schodišti ve společném sídle obou agentur. Nejprve možná trochu překvapení, nicméně ve výsledku to vytvořilo poměrně sympatický osobní kontakt s hostem. Nyní již ale k samotné přednášce.

Miláček médií

Radima Jančuru lze považovat za jednoho z oblíbených úspěšných českých podnikatelů. Ještě jako student založil společnost Student Agency a od organizování au-pair a jazykových pobytů vybudoval firmu s obratem 5,5 miliardy, provozující mezinárodní autobusovou dopravní síť. Nedávno jako první narušil hegemonii Českých drah na českých železnicích se svým RegioJetem.

Sám rád aktivně vystupuje proti korupci ve veřejné správě a nebojí se veřejně odsuzovat vrcholné politiky. Namátkou můžeme uvést jeho nedávný výrok pro server iDnes: „Pan Kalousek je ten největší ďábel v české politice. To je lucifer, to je to největší zlo.“

To je navíc podtrženo jeho přirozeným charismatem a lidským jednáním. Můžeme samozřejmě spekulovat o tom, jak působí za dveřmi své kanceláře, nicméně navenek zvládá svoji komunikaci na výbornou. Jančurovo telefonní číslo je veřejné a na webových stránkách Student Agency vyzývá, aby se mu v případně nespokojenosti zákazníci ozvali na jeho mail. To vše z něj dělá atraktivní osobnost nejen pro média, ale i pro celou společnost. (Za nás má ale černý puntík, protože tiskové centrum nebylo schopno od 29. května reagovat na náš mailový dotaz.)

"Tady máte moje číslo. Když se budete chtít na něco zeptat, zavolejte." Foto: Zdeněk Šmída

Jak jsme to vyřešili?

Prvním zásadním problémem podle Jančury bylo, jak vysvětlit investorům, že bude RegioJet vydělávat na doposud monopolní trati (Praha-Ostrava), kde jediný dopravce (České dráhy) prodělává. Nutno dodat, že obrovskou výhodou zde pro RegioJet byla dobrá pověst Student Agency jakožto autobusového dopravce, který za nízké ceny poskytuje nadstandartní servis. A profituje. Zejména srovnání servisu Student Agency a Českých drah pan Jančura často, místy i velmi expresivně, připomínal.

Pro úspěch RegioJetu tedy bylo potřeba vymyslet strategii, která přiláká lidi, ale České dráhy ji nebudou moci v plném rozsahu okopírovat. Tou strategií, jak se usadit na kolejích, dosáhnout cílové 80% obsazenosti souprav a dostat se do zelených provozních čísel, byl silný akcent na servis a absolutní pohodlí pro cestující. Každý cestující tak (podobně jako v autobusech) získá zdarma denní tisk, vodu či kávu a během přepravy sedí na pohodlných sedačkách s dostatkem osobního prostoru a možností připojit se k veřejné WiFi. Rozdílem oproti autobusům je pak zdarma servírované latté od illy nebo široký sortiment jídla v podnákladových (!!) cenách. Namátkou croissanty za 7 Kč, dortíky za 9 Kč, Magnum za 12 Kč, Svijanská třináctka za 20 Kč nebo sushi set za 80 Kč atd. Kdo někdy zavítal do jídelního vozu ČD, ví o cenách své…

"Na každém prodaném kusu jídla proděláme." Foto: PR.Konektor

Ve výsledku tedy můžeme říci, že řešení problému nikterak úžasně kreativní není. Spíše účinné. RegioJet prostě nabízí lidem levné a dobré jídlo, pití i cestování a na to vždy každý rád uslyší. Že má úspěch jednoznačně ale dokazuje to, že se po sedmi měsících na kolejích dostal v květnu RegioJet s průměrnou 85% obsazeností do zelených čísel, když denně mezi Prahou a Ostravou převeze v průměru 3 100 cestujících.

Sympatický koncept

Po samotné přednášce byl věnován dostatek prostoru volné diskuzi a zhruba po hodině od začátku se osazenstvo schodiště odebralo domů. Laťka přednášek byla prvním hostem nastavena poměrně vysoko a můžeme být tedy jedině zvědavi, kdo si přijde se studenty popovídat příště. Pro případné zájemce je možná smutnou zprávou velmi omezená kapacita, která byla (a zřejmě i nadále bude) 25 míst. Jak nám ale sdělil Jaroslav Duroň, Managing Partner agentury PR.Konektor, obzvláště zajímavé přednášky by měly být přes internet zprostředkovány i podstatně širšímu publiku.

Radim Jančura a jeho schodištní obecenstvo. Foto: PR.Konektor

Na úplný závěr můžeme dodat snad jen, že ani Radim Jančura neodešel s prázdnou, když dostal od Rostislava Starého, Partnera PR.Konektoru, žlutý autobus s nálepkou PR.Konektor a Konektor. Tak třeba je to nakonec i zajímavý nástroj, jak oslovit potenciální klienty.

 

[Informační update 6. června 2012]

 

Student Agency a marketingová komunikace

Po uveřejnění článku jsme obdrželi informacemi naplněný mail od Aleše Ondrůje, ředitele komunikace skupiny Student Agency, a protože se jedná o poměrně zajímavý materiál týkající se propagační strategie společnosti, neradi bychom vás o něj připravili.

Student Agency podle něj ročně za podporu svých značek a produktů utratí zhruba 60 milionů Kč. Pro představu největší český inzerent, společnost Henkel, v minulém roce podle údajů Admosphere proinzeroval celkem téměř 1,4 miliardy Kč a i 30. největší inzerent v roce 2011 stále do reklamy investoval hodně přes 300 milionů Kč. Takže ve výsledku můžeme říci, že reklamní rozpočet Student Agency rozhodně nepatří mezi ty velké. Spíše naopak.

Nejvíce Student Agency inzeruje na internetu, v rozhlasu a tištěných médiích. Podporuje zejména svůj projekt Dovolena.cz, dále prodej letenek a autobusové linky. Za zajímavý lze považovat fakt, že společnost sází vše na svůj vlastní tým. „Veškerou komunikaci si realizujeme in-house. Student Agency je nízkonákladová společnost a dala přednost vybudování vlastního týmu jak pro marketing, tak pro PR a komunikaci. Tento tým dokáže lépe reagovat na operativní potřeby společnosti a současně je klíčový při realizaci ad hoc reakcí v oblasti obchodní politiky a komunikačních témat,“ říká Aleš Ondrůj, ředitel komunikace skupiny Student Agency.

Marketingová podpora RegioJetu

Speciálně na podporu RegioJetu si pak Student Agency pro rok 2012 vyhradila něco přes 10 milionů Kč. Z takto nízkého rozpočtu pak i logicky vyplývá, že největší důraz je a bude kladen na PR nástroje, které suplují omezenou drahou nadlinkovou komunikaci.

Nutno ještě zmínit velmi úspěšnou komunikaci na Facebooku, kde si RegioJet „zalajkovalo“ aktuálně již bezmála 20.000 lidí. V aplikacích na této facebookové stránce se fanoušci mohou podívat na aktuální jízdní řády nebo si rovnou online zarezervovat místo. Tomu se říká „být tam, kde jsou zákazníci“!

 

Foto: Zdeněk Šmída a PR.Konektor

Zdroje: ŠINDELÁŘ, Jan. Jančurovy vlaky v květnu poprvé vydělaly. E15. 21.5.2012.

WERNER, Lukáš. Kalousek je lucifer, jeho jméno jsem nemohl poškodit, míní Jančura. iDnes.cz [online]. 20. dubna 2012 [cit. 2012-06-03]. Dostupné z: http://zpravy.idnes.cz/radim-jancura-rozhovor-o-kalouskovi-dvd-/domaci.aspx?c=A120419_160329_domaci_wlk

 

Jak citovat tento článek?

PAVLŮ, Ondřej. S Radimem Jančurou na schodišti.  Markething.cz [online]. 3. Června 2012 [cit. 2012-06-03]. Dostupné z: http://www.markething.cz/s-radimem-jancurou-na-schodisti

Continue Reading

Spoluzakladatel a první šéfredaktor serveru Markething.cz. Absolvent oboru Marketingová komunikace a PR na FSV UK. Když neukájí svoji grafomanii, běhá po horách.

More in Z terénu

To Top