Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Putinovo Ministerstvo pravdy

      21. 1. 2015
Putinovo Ministerstvo pravdy

Vladimir Putin přišel s novým typem války. Proti Západu už nebojuje pouze puškami a tanky, novými zbraněmi se stávají informace. Ruská vláda si podle zahraničních médií platí armádu internetových trollů, jejichž náplní práce je sdílet proruské příspěvky na sociálních sítích a zahltit svými komentáři diskuzní fóra. Tím zabraňují jakékoliv plodné debatě a snaží se přetáhnout neznalé čtenáře na svou stranu.

Podle zahraničních médií si ruská vláda platí stovky, možná tisíce lidí, kteří za peníze na internetu vyjadřují svoje sympatie k Rusku. Témata jejich příspěvků se nejčastěji týkají neomylnosti Putina a ruské vlády, ponižují Ameriku a označují ji za největší hrozbu, urážejí ukrajinskou vládu coby neonacisty, zmiňují nukleární válku či mají antisemitský podkres.

článku britského deníku The Guardian z května 2014 se píše, že jeho moderátoři se potýkají se 40 000 komentáři za den a věří, že existuje organizovaná kampaň na podporu Kremlu. V článku se píše o čtenáři, který poslal do redakce zprávu, v níž konstatoval nadprůměrnou častost těchto komentářů, ve kterých se opakují stále ty samé věci, jako by byly kopírované. Zmiňuje také, že někteří z těchto uživatelů mají účty založené až po únoru 2014, kdy byl vrchol ukrajinské krize. Moderátoři tedy monitorují všechny komentáře a snaží se tyto trolly odhalovat. Přímý důkaz se ale získává těžko a uživatelé se navíc začínají obviňovat mezi sebou, což narušuje jejich komunitu. Moderátoři závadné komentáře mažou, jedná se obvykle o minimálně 10 % všech příspěvků.

 

Proputinovské komentáře pod článkem Huffington Post. Zdroj: http://www.huffingtonpost.com/2014/11/05/putin-facts_n_6084128.html.

Proputinovské komentáře pod článkem Huffington Post.
Zdroj: http://www.huffingtonpost.com/2014/11/05/putin-facts_n_6084128.html.

Největším problémem ale je, jak tyto placené trolly odlišit od lidí, kteří mají jen prostě jiný názor. The Guardain trolly určuje například podle data registrování uživatele, tónu jejich komunikace a úrovně angličtiny (ta bývá někdy až nesrozumitelná). Ani tak si ale člověk nemůže být nikdy jistý, a tak se ocitá téměř ve světě George Orwella, kde nemůže věřit nikomu a ničemu.

200 komentářů za 250 000 korun

V únoru 2012 vydal The Guardain článek, ve kterém informoval o obsahu e-mailové konverzace mezi vysokými představiteli ruského provládního mládežnického hnutí Naši. Mnoho e-mailů se zabývalo tím, jak podpořit pozitivní obsah na internetu. V jednom z nabouraných e-mailů byly dokonce přesné údaje o platbě – za 200 provládních komentářů na 60 článcích se proplácelo 600 000 rublů, tedy cca 250 000 korun. Další e-mail přináší údaje, které upřesňují počet takovýchto trollů: za jeden měsíc zanechalo 10 aktivistů pomocí 50 profilů na LiveJournal (ruské sociální platformě pro bloggery) a 50 účtů na Twitteru přes 1200 komentářů a napsalo 12 sociálně-politických článků ve prospěch vlády, které ještě dvěstěkrát „repostovalo“ – to vše za 150 000 rublů, tedy zhruba 62 000 Kč. Hnutí Naši také utratilo 7,4 milionů rublů (cca 3 miliony Kč) za udržování skupin podporujících ruskou vládu na sociálních sítích.

Továrna na komentáře

Firma Internet Research Agency se sídlem v Petrohradu spustila v dubnu 2014 projekt, v rámci něhož začala zaměstnávat stovky lidí napříč Ruskem, jejichž náplní práce je psaní proruských příspěvků a komentování článků. Ve strategickém dokumentu projektu se píše: „Zahraniční média nyní aktivně vytvářejí negativní obraz Ruské federace v očích globální komunity. (…) Hlavní problém je, že v zahraničních internetových komunitách je poměr podporovatelů vůči oponentům Ruska zhruba 20:80.“.

Ve stejném dokumentu se také nalézají přesné instrukce k práci, která se od pracovníka očekává za jeden měsíc. Jedná se o 50 komentářů na článcích zpravodajských serverů a udržování 6 facebookových účtů, z nichž má sdílet minimálně 3 příspěvky denně a dvakrát za den diskutovat v online skupinách o novinkách. Po prvním měsíci by měl pracovník získat 500 odběratelů a minimálně 5 komentářů denně na jeho příspěvcích. Na Twitteru se vyžaduje vedení 10 účtů, každý o minimálně 2000 sledovatelích, ze kterých musí pracovník alespoň padesátkrát denně tweetovat.

Pracovníci jsou většinou lidé, kteří dlouho nemohli najít práci, byli bez peněz, a proto se rozhodli psát oslavné komentáře. Jen málo z nich má o Rusku a Putinovi tak skvělé smýšlení, jako píší. Rozpočet Internet Research Agency za rok 2014 by se měl pohybovat kolem 550 milionů rublů (227 milionů Kč), což je více, než kdy Rusko utratilo za jakoukoli jinou negativní propagandu, namířenou například proti politickému aktivistovi Alexejovi Navalnému či internetovému serveru Gazeta.ru.

Ale kdo tedy za tímto internetovým trollingem stojí? Veškeré indicie naznačují, že právě Kreml. Ruské noviny Vedomosti uvedly, že kampaň je přímo organizovaná vládou. Novaya Gazeta, poslední nezávislé investigativní ruské noviny, a server openDemocracy.net tvrdí, že vedení projektu má na starost Jevgenij Prigožin, blízký přítel Putina, který zajišťoval i jeho prezidentskou inauguraci v roce 2012. Hospodářské noviny zas kredit připisují Timurimu Prokopenkovi, zástupci ředitele odboru vnitřní politiky prezidentské kanceláře.

Ukázka urážlivých komentářů pod videem Russia Today na kanálu YouTube.  Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=cs2GEr8Mw5k.

Ukázka urážlivých komentářů pod videem Russia Today na kanálu YouTube.
Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=cs2GEr8Mw5k.

Situace v Česku: nejen komentáře, ale celé servery

Pracovníci Centra bezpečnostních a vojenskostrategických studií Univerzity obrany Lukáš Dyčka, Fabián Baxa a František Mičánek pro server Natoaktual.cz v červenci 2014 uvedli: „Ač se to nezdá, Česká republika je masivnímu nepřímému použití síly vystavena dennodenně v různých internetových diskusích. Celá řada jejich účastníků totiž překvapivě projevuje až uniformní souhlas s proruskými argumenty. Ty sice jsou bezesporu v české společnosti tradičně přítomny, ale jejich četnost v našem virtuálním prostoru je zarážející.“ Podezřele vysoký počet proputinovských komentářů se objevuje i na nejčtenějším českém zpravodajském serveru novinky.cz.

Komentáře pod článkem serveru Novinky.cz Zdroj: http://www.novinky.cz/diskuse?id=389919&articleId=/zahranicni/evropa/358920-merkelova-zatim-nepozve-putina-na-pristi-summit-g7.html&sectionId=742&page=6.

Komentáře pod článkem serveru Novinky.cz

Ero Balk, finský expert na Rusko a Ukrajinu, zas v rozhovoru pro Aktuálně.cz z prosince 2014 řekl: „Moskva investuje do „pozitivní“ propagandy o Rusku obrovské peníze – i s využitím finských, českých či ukrajinských novinářů -, takže se možná časem stane její působení sofistikovanějším, než je dnes. Moskva už zveřejnila plán, podle něhož spolupracuje s dvaceti až třiceti finskými novináři. V Helsinkách dokonce už vznikla tisková agentura. A pokud vím, tak se něco podobného – včetně vazeb na české novináře -, plánuje i v Česku. S jediným cílem: šířit či podporovat názory Moskvy a kritizovat život na Západě či v USA.“

Zpravodajský server Echo24 na tento fenomén upozornil v srpnu 2014. Konkrétně zmínil zpravodajský portál Aeronet.cz, který vydává zřetelně proruské články. Ve svých článcích například píší, že pokud by uspělo Pražské jaro v roce 1968, měli bychom tu dnes komunismus jako v Číně, či vyjadřují naději, že americká vlajka skončí stejně na půl žerdi, jako ta napoleonská a hitlerovská.

Kromě Aeronetu v České republice ruskou propagandu šíří například Nová republika, Pravdivě.eu a Euportál. Proruské články se také velmi často objevují v Parlamentních listech či v Protiproudu Petra Hájka. Tyto „nezávislé zpravodajské servery“ na sebe navzájem odkazují a snaží se tím vyvolat dojem ověřených informací. Až neuvěřitelné pak člověku připadají články vydávané sdružením Alfa Libera, která má pod sebou např. iRádio Alfa či server …bez politické korektnosti! Sdružení, jehož cílem je „vzdělávání a šíření osvěty v oblasti mediální gramotnosti“, se nebojí označovat ukrajinského premiéra Jaceňuka za nacistickou bestii a Baracka Obamu zas za idiota Husseina.

Zdroje

Zdroj náhledového obrázku:  http://www.telegraph.co.uk/news/picturegalleries/theweekinpictures/4541257/The-week-in-pictures-6-February-2009.html?image=4

http://www.theguardian.com/world/2012/feb/07/nashi-emails-insight-kremlin-groups-priorities

http://lj.rossia.org/users/kremlingate/1166.html

http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/may/04/pro-russia-trolls-ukraine-guardian-online

http://www.buzzfeed.com/maxseddon/documents-show-how-russias-troll-army-hit-america#.xaPQp8laK

http://euromaidanpress.com/2014/11/02/the-sad-life-of-putins-troll-army/

http://www.theatlantic.com/international/archive/2014/08/the-kremlins-troll-army/375932/

http://www.vedomosti.ru/opinion/news/26750681/lajki-na-zapad#sel=3:1,3:3

https://www.opendemocracy.net/od-russia/alexandra-garmazhapova/yevgeny-prigozhin-%D1%81aterer-to-kremlin

http://zahranicni.eurozpravy.cz/evropa/98669-konflikt-na-ukrajine-se-siri-strelba-zasahla-i-cesky-internet-varuji-experti/

http://zpravy.aktualne.cz/zahranici/ukrajina-ma-sanci-mozna-posledni-rika-finsky-expert/r~32ddd0e6878411e4aff10025900fea04/

http://echo24.cz/a/ibvcm/dokonale-utajeny-server-kdo-vydava-proruske-zpravy-v-cestine

http://archiv.ihned.cz/c1-63383840-povolani-fanousek-prezidenta-putina-za-ctyricet-tisic-rublu-mesicne

Zmíněné články proruských serverů:

http://aeronet.cz/news/falesna-idealizace-prazskeho-jara-1968-a-pravda-o-komunismu/

http://aeronet.cz/news/unipolarni-svet-a-huba-plna-demokracie-kde-usa-berou-pravo-vladnout-vsemu-a-vsem-kde-berou-pravo-diktovat-rusku-jak-ma-zit-a-proc-se-rusko-nesmi-branit-co-je-dovoleno-jovovi-neni-dovoleno-volovi/

http://www.ze-sveta.cz/?p=23721

http://www.stalo-se.cz/?p=23490

Jak citovat tento článek?

FOŘTOVÁ, Johana. Putinovo Ministerstvo pravdy. Markething [online].  21. ledna 2015 [cit.2015-01-21]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/putinovo-ministerstvo-pravdy.

Studuje 3. ročník oboru Marketingová komunikace a PR. Nejvíce se zajímá o marketing neziskových organizací, event management a interní komunikaci. Ve volném čase se snaží doučit se vše, co jí nejde - dává tomu tak rok, maximálně dva.