Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Kočky v marketingu

      5. 3. 2017
Kočky v marketingu

Kočky se v marketingu pohybují již dlouhá léta. Tahle chlupatá stvoření si získají srdce snad každého, a jelikož i cílem marketingu je získat si srdce zákazníka, není využití těchto chlupáčů pro marketingové účely nikterak ojedinělé. Prostoru pro zajímavá podnikání, jedinečné produkty a unikátní kampaně je tedy víc než dost. Jaké jsou ty nejzajímavější? Která kočka vládne internetu? A proč vůbec kočky?

Segment milovníků domácích mazlíčků je obrovský, v Americe má více než polovina domácností doma psa nebo kočku, Česká republika obsadila se 1 750 000 kočičími miláčky 20. pozici v žebříčku „kočičích populací“. Devět z deseti Američanů považuje svého mazlíčka za plnohodnotného člena rodiny a pro rodinu jen to nejlepší – 27 % Američanů přiznává, že si nechávají mazlíčky profesionálně zvěčnit u fotografa a 36 % každoročně vybírá narozeninový dárek. Cílová skupina se nebojí za své miláčky utrácet.

Cílit na pejskaře či kočkaře se prostě vyplatí, mnoho domácností se s reklamou dovede ztotožnit a významnou roli zde hraje i psychologický aspekt – lidé jsou zvířaty fascinováni. Konkrétně se jedná o hypotézu sociobiologa Edwarda O. Wilsona známou jako biofilie. Ta tvrdí, že lidé mají přirozené dispozice k tomu, aby byli fascinováni a přitahováni k ostatním živým bytostem, lidi pak fascinují jednotlivé podobnosti, které s námi zvířata sdílí. Zároveň se člověku při zhlédnutí reklamy se zvířátkem (s těmi, které máme rádi, žádní pavouci a hadi) zapojuje ta správná část mozku – levá přední část, díky které si pak z dané reklamy pamatujeme více. A to se v marketingu vždycky hodí. U koček jde psychologie pak ještě o kus dál – kulaté hlavy, malé nosy a velké oči koček nápadně připomínají vzhled miminek, a i proto nám při pohledu na ně zaplesá srdíčko.

Hvězdy internetu

Různé obrázky a vtipná videa koček vyhledávají uživatelé internetu od nepaměti a některým vybraným kočkám to přináší nemalé zisky. Že si kočky na sebe umějí vydělat, není třeba dokazovat – příkladem může být mrzoutská Grumpy cat, která své majitelce již vydělala přes 100 miliónů dolarů (více v článku Martiny Votrubové). Maru, hvězdička jednoho z nejsledovanějších japonských Youtube kanálů, na Grumpy cat nijak neztrácí. Její knihy a DVD vydělají ročně přibližně 181 tis. dolarů. Uživatelé internetu prostě kočky milují a Instagramu vládne účet Nala_cat.

Jedna z populárních fotek Naly, kočičí královny Instagramu

Jedna z populárních fotek Naly, kočičí královny Instagramu

Nala je kočka původně z útulku, výraznými rysy jsou velké oči a jedinečné fotografie s klouboučky, slunečními brýlemi či šatičkami, které přilákaly nemalé množství sledovatelů. Vyfoťte tuhle kočičku se svým produktem a rázem se o něm dozví téměř 3,3 milionů uživatelů. Proto na sebe spolupráce s různými značkami nenechala dlouho čekat a na Instagramu se brzy objevily příspěvky s Frieskies. Majitelka Naly, Varisiri Mathachittiphan, pak dále využila byznys příležitosti a založila Nale webovou stránku, kde si mimo jiné lze zakoupit i kalendář. Nebo třeba kryt na telefon za 35 dolarů. A to už je byznys, sice založený a poháněný Instagramem, ale stále byznys, který vydělává.

Je libo kávu nebo raději lekce jógy? Kočky jsou samozřejmostí!

Dalším příkladem úspěšného „podnikání s kočkami“ mohou být takzvané kočičí kavárny. V tomto typu kavárny je možné si vychutnat šálek kávy jako kdekoliv jinde, až na to, že zde vás obcházejí a pozorují kočky. Ráda bych napsala, že je možné kočky i hladit a mazlit se s nimi, avšak z vlastní zkušenosti musím podotknout, že ve většině případů jsou kočky neustálou pozorností lidí znaveny a zákazníkům se spíš vyhýbají. Možná i proto první kočičí kavárny ve Spojeném království vyvolaly vlnu nevole. Charitativním organizacím nevyhovovalo právě kavárenské prostředí, kde se kočky často nachází – plno hluku, spoustu neznámých lidí, stísněné prostory a žádné právní regulace zabezpečující ochranu koček. Kočičí kavárny ve světě vyrůstají jak houby po dešti, avšak zůstává otázkou, jestli se tento typ podnikání udrží. V Japonsku, kde jsou kočičí kavárny nejrozšířenější, již došlo k uzavření několika tamních kaváren. V Čechách se kavárnám daří, zatím je možné nějakou navštívit hned v 6 městech.

Díky józe s kočkami si v klidném prostředí kočky postupně zvykají na lidskou přítomnost

Díky józe si v klidném prostředí kočky postupně zvykají na lidskou přítomnost

V americkém městě Marietta zvolili jinou možnost trávení času s kočkami, vhodnou pro jedince, kteří nejsou typickými kavárenskými povaleči, ale hledají aktivnější možnosti trávení volného času. Pokud máte rádi kočky a jógu, tak nyní můžete tyto činnosti skloubit v jednu. Za 20 dolarů se můžete zúčastnit v kočičím útulku lekce jógy, během níž vás budou pozorovat, obcházet a rozptylovat tamní kočky. A pokud se k vám nějaká bude obzvláště mít, můžete si ji hned vzít domů. I přesto, že dvacet dolarů za lekci není málo, peníze financují chod útulku. Takže i když si žádnou kočku neadoptujete, protáhnete tělo a bude vás hřát pocit, že jste přispěli na dobrou věc. Původní cíl byl, aby si nejen lidé, ale i kočky odpočinuli v klidném prostředí s uklidňující hudbou. Lidé by se měli nabít energií a kočky si postupně zvykat na lidskou přítomnost, aby „dny otevřených dveří“ v útulku pro ně nebyly stresující situací. Jedná se o velmi netradiční, avšak účinné spojení neziskové organizace, koček a jógy. Vyprodané lekce na měsíc dopředu pak ukazují, že někdy i ten v počátcích bláznivý marketingový nápad může mít velký úspěch.

C. A. T. S. v metru

Skupina přátel a milovníků koček, skupina kreativních lidí, co chce využít svých schopností k dobru, skupina, která chce docílit pozitivní změny ve společnosti. Přesně takto se prezentuje skupina s názvem „Glimpse“ na svých webových stránkách. Čím přesně si skupina zajistila místo v tomto článku? V březnu loňského roku rozjeli projekt s názvem The Citizen Advertising Takeover Service (C. A. T. S.) s jednoduchým cílem – vybrat dostatek peněz, aby mohli nahradit reklamy ve stanici londýnského metra Clapham Common Tube za plakáty koček. Žádné reklamy nabízející zázračné hubnutí, žádné letáky informující o nejnovějších slevách, prostě kočky. Všude. V marketingu se jedná o druh Guerrilla marketingu, takzvaný Wild posting. Cílem je obsadit co největší možný prostor jedním typem sdělení, což přiláká onu žádanou pozornost příjemce. Jedno sdělení v moři ostatních se snadno ztratí, Wild posting tento problém ale řeší jednoduše. Obsadí, co může a žádná jiná sdělení tím pádem nedostanou šanci.

Netradiční plakáty přilákaly pozornost široké veřejnosti

Netradiční plakáty přilákaly pozornost široké veřejnosti

A proč chtěla skupina „obsadit“ stanici metra? Jak sama prohlásila, bude to vypadat dobře, pomůže to lidem odpočinout si od neustálého přehlcení reklamním materiálem a možná nějaká opuštěná kočička najde nový domov. Skupina se totiž spojila se s charitou Cats Protection, jejíž kočky byly na plakátech zveřejněny. Po dobu dvou týdnů se cestovatelé mohli kochat pohledem na kočky, kterým charita pomáhá najít domov, nebo pokud byl nějaký dárce obzvláště štědrý, pohledem na kočku takového dárce. Za 100 liber bylo možné zaplatit si malý čtvereček pro fotku vašeho mazlíčka, za 2500 liber pak celý plakát. Speciální odměna čekala na dárce, který by přispěl 5000 liber. Dle popisku je tento příspěvek vhodný pro lidi, co „strávili roky v reklamním byznysu a chtějí teď dát něco společnosti zpět“. Pokud přispějí, vše je pak odpuštěno, avšak jelikož nikdo takový nebyl, je otázkou, je-li reklamní byznys až takové zlo. Celkem se během 30 dní vybralo přes 23 tis. liber od 683 lidí, kampaň získala velkou publicitu a je velmi pravděpodobné, že o dalším kočičím obležení uslyšíme velmi brzy. Webová stránka catsnoads.org je stále aktivní a upozorňuje, že další „hackathon“ lze očekávat.

Jedna z koček, která byla po dva týdny k vidění ve stanici Clapham Common Tube

Jedna z koček, která byla po dva týdny k vidění ve stanici Clapham Common Tube

 

Kočky nebo psi?

               Kočky jsou ten vhodný nástroj k přilákání pozornosti k reklamě, kampani či nápadu, z psychologického hlediska je ale stejně tak možné zvolit psy a dosáhnout kýžených výsledků. Kočky jsou součástí lidské kultury od nepaměti, avšak psi mají výhodu statusu „nejlepší přítel člověka“, kdo je tedy lepší volbou do reklamy? Ukazuje se, že populace není rozdělena pouze na kočkaře a pejskaře, ale že pejskaři se dělí ještě dál – ti co mají rádi malé psy, ti co ty velké apod. Zatímco kočkaři mají rádi kočku ať je jakákoliv, u pejskařů to tak není. Někteří jsou doslova vysazeni na některá plemena, i když se často jedná spíše o rivalitu dvou páníčků. Z tohoto hlediska je volba kočky logičtější. U digitálního marketingu se ukazuje, že je jedno, koho zvolíte (na internetu vás stejně někdo „vyhejtí“ hned). Dříve internetu vládly kočky, avšak dnes je skóre vyrovnané. Psi vítězí v počtu Youtube videí a počtu denních tweetů #dog, kočky vládnou Instagramu a vyhledávání na internetu spojení „cute kitty“ přinese 98 miliónů výsledků (což je o 14 více než „cute puppy“). Ale ať už do své kampaně zvolíte jakékoliv zvíře, jedno je jisté – i ta nejroztomilejší kočička špatně zpracovanou kampaň nezachrání.

Zdoje:

Zdroje obrázků:

Jak citovat tento článek?

FILIPOVÁ, Ludmila, DOSKOČIL, Ondřej, ed. Kočky v marketingu. Markething.cz [online]. 2017 [cit. 2017-03-02]. Dostupné z: http://www.markething.cz/kocky-v-marketingu