Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Blanka není tunel… A co tedy?

      29. 9. 2015
Blanka není tunel… A co tedy?

19. září roku 2015 bylo významným dnem. Po 8 letech, 43 miliardách a 4 pražských primátorech se konečně otevřela pražská Blanka, nejslavnější tunel, pardon, tunelový komplex v zemi. Jelikož se stavba proslavila svým neustálým protahováním, rozhodli jsme se i tento článek publikovat s několikadenním zpožděním, abychom zachovali image značky.

Výstavbu měl na starosti především Metrostav, jenž si pro nás nyní připravil komunikační kampaň, která má k Blance vzbudit sympatie. Její „přednosti“ (nejdelší, nejmodernější, nejbezpečnější) totiž na to, aby si získala srdce Pražanů, už bohužel nestačí. Pro mnohé skandály jako propady půdy, vzestupy ceny stavby či vadné kabely, to chudák neměla lehké už před samotným vstupem na scénu a označení tunel v souvislosti s ní nabývalo úplně jiných rozměrů.

Vztahovým poradcem se jí stala agentura Cream Prague a naordinovala jí kampaň – Blanka není tunel. Pražané tak byli náhle zavaleni venkovní i internetovou reklamou, opírající se mimo jiné o webové stránky blankanenitunel.cz či všemocný a všudypřítomný Facebook. Tam stojí, že: „Cílem této kampaně spuštěné společností Metrostav je poskytnout lidem objektivní informace o celém projektu Blanka.“ Pouze na těchto stránkách se tak objektivně dočtete, že stavba nevyšla na 43, ale 26,3 miliard. Zatímco všechna média v zemi totiž mluví o celkových nákladech, Metrostav mírní vášně tím, že opakovaně mluví pouze o ceně za stavební práce. Dále se můžete dozvědět něco o historii, technických detailech nebo přínosu stavby pro dopravu v hlavním městě včetně kultivace okolí. Jinými slovy nás přesvědčuje, že za to Blanka prostě stojí a že je o tolik víc než pouhý tunel, že to vlastně ani tunel není.

12077144_1643046935942816_1546006517_n

Výstavba se postupně prodloužila z plánovaných čtyř let na osm. Není divu, že někteří mezitím začali o skutečné existenci Blanky pochybovat.

Těžko ale lidem vysvětlíte, že Blanka není jen dopravní stavba, která vede pod zemí skrz krajinnou vyvýšeninu, pod mořem, říčním tokem či v našem případě městem. Proto kampaň probudila z letního spánku internetové vtipálky, kteří ji spolu s běžnými občany podrobili zatěžkávací zkoušce.

V době psaní tohoto článku se oficiální facebookové stránky „Blanka není tunel“ těšily přízni zhruba 2300 uživatelů. Jeden z nich shrnul část veřejného mínění v příspěvku: „Soutěž o nejtrapnější marketingový pokus prosadit evidentní lež je letos vyrovnaná mezi Blanka není tunel a Gambrinus je pivo.“

12062942_1643046932609483_1635565875_o

Netrvalo dlouho a jako reakce na kampaň vznikla třeba na Facebooku stránka hlásající, že Blanka není tunel, ale zlatý důl.

Facebookové stránky jsou však poměrně aktivní a snaží se se všemi komunikovat. Na výše zmíněný příspěvek správci reagovali slovy: „Ach jo, tak ještě jednou. Nelžeme. Není to tunel. Je to tunelový komplex. Mimo jiné…“ Jak vidno, drží se hlavní myšlenky kampaně zuby nehty. Majitel agentury Cream Prague, David Brada, jim však trošku hází klacky pod nohy.

“Že Blanka je tunel, ví v Praze i malé děti. Proto jsme chtěli provokativním titulkem získat pozornost a to se vážně povedlo.”

Stránky denně přináší také mnoho informací o KOMPLEXU Blanka. Zde je pár ukázek jejich komunikace.

„Rozhodli jsme se udělat malou brožurku, kde jsou všechna podstatná fakta. Můžete si ji stáhnout a přečíst, anebo poslat kamarádovi, kterého třeba fascinují tunelové komplexy…“

„Sdělení „Tak jsem dneska otestoval Blanku. Boží.“ připouští dvojí výklad – ten náš i ten Váš.“

 „Uvolňujeme další informační nálož pro ty z vás, kteří stejně jako my žijí Blankou. Stáhněte si tuhle velice vydanou prezentaci odtud…“

(Pozn. „Velice vydanou“ není překlep autora článku, nýbrž autentická citace. Chyby už ale k Blance tak nějak patří, viz nevodotěsné kabely, kvůli kterým se otevřela o půl roku později.)

Přestože celková úspěšnost kampaně je zatím ve hvězdách, něco se již povedlo. Designportal.cz totiž ocenil logo Blanky. „Součástí celé kampaně je i logo tunelu Blanka, které je velice povedené: originální, čisté, působí profesionálním a přitom ne chladným dojmem, a současně harmonicky navazuje na vizuální styl značky Metrostav.“ Tak snad někdo ocení i ten zbytek.

Blanka není tunel už je nejspíš pouhým epilogem tohoto pražského, i když ve skutečnosti spíše celorepublikového, příběhu. Úkolem je překlenout prvotní rozpaky, zapomenout křivdy a položit základní stavební kámen dlouholetému, a doufejme, že i spokojenému vztahu. Ale co si budeme povídat, auta tam jezdí a snad nadále budou jezdit i bez kampaně. Co na ni ale říkáte vy? Má to smysl, nebo je Blanka jenom další…ehm…tunel?

Jak citovat tento článek?

PATÁK, David. Blanka není tunel…. A co tedy?. Adam ROMAŇÁK, editor. In: Markething [online],  2015. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://www.markething.cz/blanka-neni-tunel-a-co-tedy

Zdroje

http://blankanenitunel.cz/

http://www.designportal.cz/co-jeste-nevite-o-tunelu-blanka-ma-svoje-logo-a-malokdo-ho-zna/

https://www.facebook.com/blankanenitunel?fref=ts

http://www.novinky.cz/domaci/358401-ucet-za-blanku-bude-43-miliard-korun.html

http://magazin.aktualne.cz/tunel-blanka-nestihl-dostavet-v-terminu-ani-chuck-norris-tak/r~01c7fb145d4211e58f1e002590604f2e/

http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/stavba-roku-2022-i-blanicti-rytiri-tunel-neztraci-na-popularite_336445.html

 

David Paták, Student třetího ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se o marketingovou propagaci České republiky a utváření její image doma i v zahraničí. Jako celoživotní lék na nudu zvolil samostudium japonštiny.